onsdag 8 augusti 2012

Virkade Pulsvärmare/Torgvantar...

Jag virkade med Rustas garn Helen och 6 mm virknål. Mönstret kallas "Primulamönster" och jag hittade det i "Stora boken om virkning". :-)
Ett nystan räckte till båda pulsvärmarna.

Man börjar med att virka en luftmaskkedja delbar med 3 plus 2.
Jag lade upp 27+2 lm. Sedan 1 fm + 2 lm + 1 fm i 3:e lm från nålen. Hoppa över 2 lm. Virka 1 fm + 2 lm + 1 fm i nästa lm. Fortsätt varvet ut och avsluta med en hst i sista lm.
Varv 2: 3 lm, [3 st om de 2 lm], upprepa [] varvet ut och avsluta med 1 st i toppen på de 2 lm .
Varv 3: 2 lm, [1 fm + 2 lm + 1 fm i den mittersta av de 3 st], upprepa [] varvet ut och avsluta med 1 hst i toppen på de 3 lm.
Upprepa varv 2 och 3 till önskad längd. Jag virkade 17 varv. Sedan sydde jag ihop och lämnade en öppning för tummen.








Inga kommentarer: